Školení dětského aerobiku a cvičení mimi na Slovensku
9. 5. 2008
Seminář
Cvičení miminek, dětí a dětský aerobik
10.-11. května 2008
školitel: Mgr. Květa Vrzáčková
Osnova:
Sobota:
1. Teorie k práci s dětmi od narození do 4 let cca 3 hod.
§ psychomotorický vývoj v jednotlivých stádiích vývoje dítěte
§ délka lekcí
§ základní zdravověda dětí
§ pomůcky ke cvičení
§ vhodné hry, básničky, písničky, hudba, atd.)
2. Jiné možnosti lekcí než „cvičení“ v ranném věku (předškolním věku): cca 2 hod.
§ alternativní přístupy k vedení lekcí
§ babymasáže….
§ AJ
§ výtvarná dílna
3. Praktická ukázka „cvičící lekce“ pro děti (odpoledne) s přestávkami cca 3 hod.
§ 0-6 měsíců (ležící miminka)
§ 6-12 měsíců (lezoucí-sedící)
§ 1-2 roky (začínají běhat)
§ 2-4/5 let (raubíří)
4. Diskuze, výměna zkušeností
Neděle:
1. Teorie k práci s dětmi od 4/5 let (viz nahoře) cca 4 hod.
2. Vedení lekcí AE pro děti 5-7 let + ukázka
3. Vedení lekcí AE pro děti 8-11let + ukázka
4. Vedení lekcí AE pro „děti“ 11-15let + ukázka
5. Připrava skupin na Master Classy
1. Teorie k práci s dětmi od narození do 4 let
a. psychomotorický vývoj v jednotlivých stádiích vývoje dítěte
viz tabulka
Rozdíl mezi kalendářním věkem a věkem biologickým
b. délka lekcí a limity počtu cvičících
pro děti do 1 roku max. 30 min – s maminkou max. 15-20 dětí
pro děti do 3 let max.45 min – s maminkou max. 15 dětí
pro děti starší max. 60 min – i bez maminky max. 10-15 dětí
Odvíjí se to ovšem od druhu aktivity.
Je nutné střídat různé druhy aktivity. Pozornost děti udrží maximálně pár minut. Velmi potřebný je „cit pro situaci, konkrétní stav dětí“. Lektor musí vnímat 100%ně vše co se okolo něj děje.
Děti by měly cvičit jen pokud na to mají náladu, a samy chtějí!!! Nemá smysle je do čehokoliv nutit. Pohyb jim zprotivíme.
Vhodné oblečení rodičů i dětí!!!
c. základní zdravověda dětí
U dítěte do 3-4 let se fyzické tělo velmi intenzivně vyvíjí!!!!!!! Je třeba to brát v potaz.
Dítě má tep vyšší než dospělý, je to normální. Musíme s tím počítat.
Děti se velmi rychle dehydrují, nemají pocit žízně, nevnímají ho tak jako dospělí.
Dětem nesvědčí statické pohyby déle jak 30 sekund.
První pomoc u dětí je částečně rozdílná od dospělých.
d. pomůcky ke cvičení
maňásek, plyšák
podložky
gym bally,
overbally,
obruče,
tyče,
kužely, mety
malé (bazénové) míčky,
švihadla nebo šňůrky
trampolína,
gumičky
padák
šlápoty, kytičky
notýsek na razítka, nálepky
e. vhodné hry, básničky, písničky, hudba, atd.)
klasické „školkové“ hry (kolo kolo mlýnský, zlatá brána, zajíček v své jamce, škatulata)
lidová říkadla a básničky (J. Žáček, Špalíček, …)
lidové písničky
dětská hudba (písničky z pohádek, Z. Jandová, Toufarová, D. Patrasová…..)
NIKDY NEZAPOMENEME NA PROTAŽENÍ!!!
2. Jiné možnosti lekcí než „cvičení“ v ranném věku (předškolním věku):
a. alternativní přístupy k vedení lekcí (Waldorfská pedagogika, Montessori…)
b. babymasáže
c. AJ
d. výtvarná dílna
e. Joga
3. Praktická ukázka „cvičící lekce“ pro děti (odpoledne) s přestávkami
a. 0-6 měsíců (ležící miminka)
b. 6-12 měsíců (lezoucí-sedící)
c. 1-2 roky (začínají běhat)
d. 2-4/5 let (raubíří)
4. Diskuse, výměna zkušeností
1. Teorie k práci s dětmi od 4/5 let (viz nahoře) cca 4 hod.
a. psychomotorický vývoj v jednotlivých stádiích vývoje dítěte
Dbáme především a stále na správné držení těla. Popis:
Procvičování jednotlivých svalových skupin formou her.
Do fyzického vývinu se velmi míchá psychika dítěte.
b. délka lekcí a počty cvičících
dle věku 45-60 minut - bez rodičů max. 15-20 dětí
Odvíjí se to opět od druhu aktivity. Cvičení zvládnou děti spíš déle než výtvarku nebo AJ.
Je nutné střídat různé druhy aktivit – dynamika lekce. Pozornost děti udrží maximálně patnáct minut.
Je nutné mít „cit pro situaci“… Kdy povolit, kdy přidat…
Vhodné oblečení, speciálně boty!!!
c. základní zdravověda dětí
U dítěte do 12-15 let se fyzické tělo stále intenzivně vyvíjí!!!!!!! Je třeba to brát v potaz. Kritické jsou kosti a klouby… Nesmíme je přetěžovat.
Dítěti se pomalu vyrovnává tep s dospělým. Výkyvy jsou ale normální.
Děti se velmi rychle dehydrují, nemají pocit žízně, nevnímají ho tak jako dospělí.
Dětem nesvědčí statické pohyby déle jak 1 minuta .
První pomoc u dětí je částečně rozdílná od dospělých.
d. pomůcky ke cvičení
maňásek, plyšák
podložky
gym bally,
overbally,
obruče,
tyče,
kužely, mety
malé (bazénové) míčky,
švihadla nebo šňůrky
trampolína,
gumičky
padák
šlápoty, kytičky
žákovská
e. vhodné hry, básničky, písničky, hudba, atd.)
vhodná přirovnání (jako u zvířátek, věcí, které děti dobře znají)
klasické „školkové“ hry (na babu, kolo kolo mlýnský, zlatá brána, zajíček v své jamce, škatulata, rybáři rybáři, na krále, překážkové dráhy, stafetové hry)
lidová říkadla a básničky (J. Žáček, Špalíček, …)
lidové písničky
dětská hudba (písničky z pohádek, Z. Jandová, Toufarová, D. Patrasová…..)
pro starší už klasická aerobiková hudba ovšem pomalejší (128-138bpm)
2. Vedení lekcí AE pro děti 5-7 let + ukázka
vytrvalost
síla – přirozené posilování
rychlost
obratnost rozvíjet nejlépe do 13ti let (orientace, přesnost pohybů a poloh, rovnováha, rytmika, spojování pohybů)
3. Vedení lekcí AE pro děti 8-11let + ukázka
vytrvalost
síla – přirozené posilování
rychlost – nejvhodnější začátek 10-13 let
obratnost
4. Vedení lekcí AE pro „děti“ 11-15let + ukázka
vytrvalost
síla – můžeme již zařadit silové posilování
rychlost
obratnost
5. Připrava skupin na Master Classy
rozdíl mezi všestrannostním a specializovaným tréninkem
vytrvalost
síla – přirozené posilování
rychlost
obratnost
Literatura:
Cvičíme s dětmi – Hannelore Pilss Sameková
Cvičíme s dětmi – Peter Walker
Jóga, hry a pohádky – Věra Rojová Síta
Jóga nejen pro děti – Marcela Zikešová
Jóga pro děti – Mini Thapar, Níša Singh
Pohybové hry dětí předškolního věku – Z. Juklíčková-Krestovská a kolektiv
Cvičíme pro radost – Eva Kulhánková
Ryba z Havaje – Toufarová
Začínáme s aerobikem – Zora Jandová
Abeceda tréninku chlapců a děvčat – Josef Dovalil, Božena Choutková
Dobrodružné hry v tělocvičně – Jan Neuman
Aerobik , soutěžní formy – Jana Hájková a kolektiv